Verandermanagement: de menselijke kant van verandering
Tip

Verandermanagement: de menselijke kant van verandering

Verandermanagement wordt steeds belangrijker. Steeds vaker ziet men in dat je een proces, techniek of systeem kunt veranderen, maar dat het uiteindelijk de mensen zijn die ermee werken die écht moeten veranderen.

Verandermanagement: de menselijke kant van verandering

Als je blijft doen wat je altijd deed, zal je krijgen wat je altijd kreeg. Tredion is sinds dit jaar Microsoft Adoption & Changemanagement partner en dit houdt in dat wij niet alleen naar de technische kant van een project kijken, maar ook naar de menselijke. Het goed inzetten van verandermanagement zorgt ervoor dat jouw mensen middelen beter benutten, wat een voorsprong oplevert in efficiëntie en het behalen van je bedrijfsdoelstellingen.

In deze aanpak maken we onder andere gebruik van het ADKAR-model. Maar wat houdt dit eigenlijk in? In deze blog series vertellen we je per onderdeel wat je kunt verwachten en op welke manier Tredion dit aanpakt.

Fase 1: De A van Awareness

Veranderingen zijn vaak eng. Ten eerste moet je meer inzet leveren om jezelf een nieuwe werkwijze eigen te maken en je weet op voorhand vaak niet wat het je oplevert. Het is daarom van groot belang om iedereen, door heel de organisatie heen, bewust te maken van de meerwaarde.

Wanneer onze Business Productivity specialisten op de werkvloer komen, zullen ze naast gesprekken ook vragenlijsten laten invullen. Deze zijn erop ingericht om boven te water te krijgen hoe veranderingsbereid iedereen is en welke mogelijke verstorende factoren er spelen. Als er bijvoorbeeld in het verleden iets is voorgevallen waarbij een verandering een nadelige uitwerking heeft gehad, zal men minder bereid zijn iets nieuws te omarmen. Wanneer je hier op voorhand mee aan de slag kunt, kun je deze spreekwoordelijke angel er mogelijk al (gedeeltelijk) uithalen.

Ook leer je hiermee op welke manier mensen geïnformeerd willen worden. Zo kunnen we ervoor zorgen dat we ook juist deze middelen inzetten. Het management en directie kunnen hier een voortrekkersrol in nemen; als zij laten zien dat ze ervoor open staan en begrijpen waarom er veranderd moet worden, is dat een voorbeeld voor de rest.

Elke fase wordt continu gemonitord en getoetst, om zo stil te blijven staan bij de uitwerking van de verschillende stappen. Pas wanneer iedereen zich bewust is van de te nemen stap, kun je gaan werken naar de fase waarin iedereen klaar staat om de verandering aan te pakken: de D van Desire.

Wil jij aan de slag met verandermanagement? Kijk dan ook eens op onze dienstenpagina. Hier vertellen we meer over hoe wij het ADKAR-model inzetten voor onze klanten. Meer weten over het ADKAR-model? Lees dan ook het tweede deel van deze blogserie nu!
Lees deel 2 van de blog hier!

Meer weten over dit artikel?

Maak kennis met Tim Kerseboom,
hij vertelt je er graag meer over

Adviseur / ICT Strateeg

Stuur een e-mail
Tim Kerseboom

Meer artikelen

Wij werken o.a. samen met deze partners: