U gebruikt een verouderde browser, Internet Explorer wordt niet meer ondersteund door Microsoft. Wij adviseren het gebruik van Google Chrome.
Tip

Nieuwe functionaliteiten voor Breakout Rooms in Teams

Breakout Rooms in Microsoft Teams is ondertussen al bijna een jaar beschikbaar. Nu heeft Microsoft nieuwe functionaliteiten beschikbaar gesteld om het gebruik nog makkelijker te maken voor jou en je collega’s. In deze blogt legt onze collega Engeline je uit wat de nieuwste functionaliteiten zijn én hoe je deze gebruikt!

Wat is een Breakout Room?

Breakout Rooms maakt het mogelijk om groepjes aan te maken in een Teams-vergadering. Hierin kunnen bijvoorbeeld studenten of collega’s apart geplaatst worden om samen een bepaald onderwerp te behandelen. Erg handig dus!

Nieuwe functionaliteiten op een rij

Benieuwd wat er nieuw is in Breakout Rooms in Teams? Ik heb de nieuwste functionaliteiten voor je op een rij gezet.

  1. De organisator van de vergadering bepaalt wanneer een Breakout Room geopend of gesloten wordt.
  2. De organisator is niet bij elke Breakout Room aanwezig, maar kan wel een chatbericht sturen naar alle Breakout rooms op hetzelfde moment. Automatisch wordt dit chatbericht als belangrijk getoond.
  3. Voor zowel de organisator als voor de deelnemers is het mogelijk om een Breakout Room op te nemen.
  4. De organisator kan de ruimtes eenvoudig toevoegen of juist verwijderen.
  5. De organisator kan een timer instellen om aan te geven hoelang de Breakout Room mag duren.
  6. In totaal mogen er 50 verschillende Breakout Rooms worden aangemaakt.

Hoe stel je Breakout Rooms in?

In onderstaande video leg ik je uit hoe je Breakout Rooms inclusief de nieuwste functionaliteiten kunt gebruiken. Liever geen video? Lees dan onder de video verder!

Stap voor stap vergaderruimten instellen

Stap 1: Start een vergadering. Klik in de meeting rechts boven in je scherm op het icoon ‘Aparte vergaderruimten’. Dit icoon is alleen zichtbaar voor de persoon die de vergadering heeft aangemaakt.

Teams breakout rooms gebruik aparte vergaderruimten

Stap 2: je kunt tot wel 50 Breakout Rooms aanmaken. Dit worden ‘Ruimten’ genoemd in de Nederlandse versie van Teams. Je kunt er voor kiezen om de personen handmatig te plaatsen in een ruimte, maar je kan dit ook door Teams laten doen. Als je gekozen hebt kun je klikken op ‘Ruimten maken’.

Breakout Rooms maken vergaderruimten

Stap 3: Je krijgt het onderstaande linker scherm te zien. Als je met je muis over het woord ‘Gesloten’ gaat, dan verschijnen er drie puntjes. Via dit menu kun je de naam van de vergaderruimte aanpassen, de vergaderruimte sluiten, verwijderen of openen. Ook kan de organisator van de Breakout Room deelnemen aan de vergaderruimte. Klik je op het tandwiel voor instellingen, dan verschijnt het onderstaande rechter scherm. Je kan hier een tijdslimiet instellen voor de duur van de Breakout Rooms.

Screenshot breakout rooms in teams

Meer Microsoft Teams tips

Wil je nog meer handige tips over het optimaal werken in Microsoft Teams? Bekijk dan de tips in ons Kenniscentrum of ga naar ons YouTube kanaal en bekijk de afspeellijst met Microsoft Teams tips. Denk aan het aanpassen van je achtergrond, een webinar organiseren of het beheren van je taken. Wij helpen je graag verder!

Bekijk de afspeellijst

Meer weten over dit artikel?

Maak kennis met Engeline Schellekens,
ze vertelt je er graag meer over

Microsoft 365 Adoptie Specialist

Stuur een e-mail

Wij werken o.a. samen met deze partners: