U gebruikt een verouderde browser, Internet Explorer wordt niet meer ondersteund door Microsoft. Wij adviseren het gebruik van Google Chrome.
Tip

6 tips voor het presenteren van een webinar

We zijn het afgelopen jaar massaal gebruik gaan maken van webinars. Als we niet meer bij elkaar kunnen komen, dan zoeken we elkaar digitaal wel op! Toch komt er nog wel wat bij kijken om een webinar van voor tot achter te organiseren. Van uitnodigingen tot aan bedankmailtjes en alles wat daartussen zit, namelijk; presenteren.

Ben je gewend om te presenteren voor een publiek? Dan heb je gemerkt dat presenteren tijdens een webinar een hele andere ervaring kan zijn. Geen contact en weinig feedback. Hoe weet je dat je verhaal goed overkomt? Wij organiseren en begeleiden onze klanten bij het houden van webinars. Zo hebben wij de nodige ervaring opgedaan. Ik deel deze ervaringen graag met je aan de hand van tips & tricks die jou kunnen helpen bij het presenteren van een Next Level webinar!

Tip 1: Check je apparatuur

Voor alle soorten presentaties geldt dat je duidelijk moet zijn. Wat het digitaal gezien lastiger maakt, is dat de kwaliteit van je microfoon of internetverbinding hier ook mee te maken heeft; hapert je presentatie dan zorgt dit voor verwarring, hoe duidelijk je zelf ook presenteert. Zorg er dus altijd voor dat je de juiste apparatuur gebruikt en dat je weet dat je een stabiele internetverbinding hebt. Je telefoon, je iPad, je computer… Alles wat in de omgeving geluid kan maken tijdens de presentatie, kun je ook beter even uitzetten. Dan leidt het jou niet af van je verhaal en kan de kijker beter naar je blijven luisteren.

Tip 2: Maak het menselijk

Bij iedereen gaat er weleens wat mis, dat is menselijk. Schrik dus niet als je per ongeluk je presentatie te ver door klikt of even je muis kwijt bent. Juist in een webinar waarbij het publiek niet kan reageren voelt een stilte als een lange pauze. Dit los je op door te benoemen wat er gebeurt of een grapje te maken. Dat maakt het voor de deelnemers ook prettiger kijken.

Tip 3: Draag geen felle kleuren

Een camera heeft soms moeite om felle kleuren in balans te brengen op beeld. Het beeld zal daardoor steeds een beetje verspringen en dat zal je verhaal afleiden. Ook kleine streepjes kunnen een gek effect geven op beeld, dus het is beter om dit te vermijden.

Tip 4: Gebruik geen (of weinig) animaties

Animaties komen tijdens een webinar nooit zo vloeiend uit de verf als op je eigen laptop. De beelden moeten namelijk over allerlei paden wandelen voor ze vanuit jouw computer zijn ontvangen bij de kijkers. Het haperen of vertragen van een animatie gaat vaak het doel voorbij. Gebruik er daarom zo min mogelijk. Iets dat verspringt is uiteraard geen probleem, maar mooie vervagingen of slepende afbeeldingen hebben tijdens een webinar niet zo veel zin.

Tip 5: Maak afspraken

Als er meerdere sprekers zijn, raad ik aan om onderling goede afspraken te maken. Soms worden er vragen behandeld tussen onderwerpen door of is er een discussiemoment. Dit is uiteraard goed om te doen tijdens een webinar, maar om onduidelijkheden te voorkomen kun je beter een aantal afspraken maken:

  • Praat nooit door elkaar heen
  • Wacht tot je zeker weet dat je live bent/ in beeld bent voor je begint te spreken
  • Noem elkaars naam als je iemand aanspreekt voor een vraag; zo kun je als kijker makkelijker volgen wat er gebeurt en weet de persoon die je aanspreekt zeker dat de vraag voor hem is
  • Ben je niet aan het woord? Probeer je microfoon dan direct uit te zetten

Tip 6: Betrek de deelnemers

Last but not least, betrek de deelnemers. Daar zijn verschillende tools voor ontwikkeld. Afhankelijk van het platform wat je gebruikt kun je kijken wat het beste bij jouw webinar past. Gebruik bijvoorbeeld de chatfunctie/Q&A. Je kunt een collega vragen om de vragen te filteren en een overzicht te maken van de vragen die je kan behandelen. Zo hoef je zelf tijdens het webinar niet de vragen op te zoeken. Ook kun je zelf een aantal vragen voorbereiden. Mocht het dan niet storm lopen met vragen, kun je een van deze vragen gebruiken. Dit kan mensen triggeren om alsnog vragen te stellen. Een andere optie is een poll. Zo kun je tijdens de presentatie een vraag naar de deelnemers sturen waarop je direct antwoord ontvangt.

Met deze zes tips ben jij klaar om jouw webinar te presenteren. Heel veel succes!

Wat is de volgende stap?

Wist je dat je in Microsoft Teams een webinar kunt organiseren? Onze collega Femke schreef hierover een blog. Lees de blog hier. Wil jij meer weten over de mogelijkheden van Microsoft 365? Plan dan kosteloos een online Microsoft Discover workshop in. Tijdens de workshop nemen we je mee in de werkplek van de toekomst. Je ervaart uit eerste hand wat er mogelijk is en hoe gemakkelijk je aan de slag kunt gaan met Microsoft 365.

Bekijk onze workshops!

Meer weten over dit artikel?

Maak kennis met Lisa Knegten,
ze vertelt je er graag meer over

Business Productivity Specialist

Stuur een e-mail

Relevante artikelen

Wij werken o.a. samen met deze partners: